Sumber Kalsium Untuk Ibu Hamil

 Sumber Kalsium Untuk Ibu Hamil :

 Ostematrix Shaklee



Pengamilan kalsium yang cukup penting untuk wanita hamil. ia penting untuk perkembangan tulang dan gigi yang kuat, jantung yang sihat dan penting untuk perkembangan otot dan saraf bayi. selain itu, kalsium juga membantu jantung berdenyut secara normal dan berfungsi membantu dalam keupayaan pembekuan darah.
Kalsium boleh diperolehi dari pelbagai sumber termasuk susu,  yogurt, keju, rumpai laut, badam, bijan, kekacang, tiram, bayam, gandum, brokoli dan lain-lain.  Kalsium adalah mineral yang paling  banyak dalam tubuh badan kita, akan tetapi juga merupakan satu daripada mineral yang paling berkemungkinan tidak dibekalkan dengan mencukupi dalam pemakanan manusia. untuk ibu hamil lebih kalsium diperlukan dalam pengambilan seharian berbanding individu biasa.

fakta kalsium dan ibu hamil

1. Kekurangan kalsium sewaktu hamil menyebabkan bayi menyerap kalsium dari tulang ibu. Ini akan menjejaskan tahap kesihatan ibu hamil pada masa hadapan (berisiko osteoporosis) terutama bagi wanita yang sudah menopos.

2. Wanita berusia 18 tahun ke atas memerlukan sekurang-kurangnya 1000 mg kalsium sehari (sebelum, semasa dan selepas bersalin). Wanita berusia 18 tahun ke bawah memerlukan sekurang-kurangnya 1300 mg sehari.
3. Ramai wanita hamil tidak mengambil jumlah kalsium yang mencukupi di sepanjang kehamilan mereka. Perlu diingat, wanita hamil memerlukan sekurang-kurangnya 4 kali hidangan produk tenusu atau pengambilan makanan yang kaya dengan kalsium pada setiap hari.
4. Pengambilan kalsium perlu diteruskan sehinggalah bayi dilahirkan, semasa tempoh penyusuan dan sehinggalah bayi berhenti menyusu. 
Di Shaklee juga terdapat kalsium yang diberi nama OSTEMATRIX
 Istimewanya kalsium shaklee adalah kerana ia lengkap dengan magnesium dan vitamin D.
saya bagi analogi di sini untuk kita lebih faham tentang pentingnya pemilihan kalsium yang lengkap dengan magnesium dan vitamin D.
kalsium = emas
tulang = umah
magnesium = lori yg bawak emas
vitamin d = kunci

analoginya:
ada sebekas emas perlu dihantar ke rumah dengan lori.. tapi rumah berkunci.. untuk buka rumah tu kita perlukan kunci rumah.. (^_^).. kalau tiada kunci, rumah tutup.. maka lori tu akan hantar emas yang ada tu pergi ke rumah lain yg terbuka..

dengan ostematrix
utk menghantar kalsium ke dalam tulang, kalsium perlukan magnesium.. dan utk membolehkan magnesium masuk anta kalsium, perlukan vitamin D utk membantu penyerapan

jika kalsium tidak dibantu oleh magnesium dan vitamin D, kalsium tidak dpt menyerap ke dalam tulang..kalsium tersebut  akan pergi ke buah pinggang, hati dll. selain itu, penyerapan yang tidak lengkap juga akan menyebabkan terjadinya pemendapan batu karang..

bertuahnya kita dpt kenal ostematrix shaklee.. dpt ambik kalsium yg betul dan dapat memainkan peranannya dalam membantu kita mendapatkan tulang yg sihat. dan kajian menunjukkan bahawa kalsium shaklee diserap sepenuhnya kedalam tubuh kita selepas 12 jam pengambilan.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

10 TIP MENAMBAH AIR MANI

TENTANG SAYA