6 VITAMIN PENTING BAGI IBU YANG MENYUSUKAN


           Susu ibu memang makanan terbaik bagi bayi kerana di dalamnya lengkap dengan semua nutrisi, zat dan vitamin yang diperlukan oleh bayi untuk membesar. Komponen utama susu ibu adalah protein, kalsium, vitamin dan mineral di mana lebih 400 komponen2 utama ini tidak boleh didapati dalam mana2 susu formula. Jadi tidak hairanlah susu ibu adalah makanan terbaik buat bayi dari segi tumbesaran mahupun imunisasi badannya. 
           Antara faktor utama yang boleh mempengaruhi susu ibu adalah tahap nutrisi ibu dan tahap tekanan yang ibu alami semasa proses penyusuan. Setiap ibu yang baru bersalin secara automatiknya akan mampu menghasilkan susu namun kuantiti dan kualiti penghasilan boleh menurun jika badan ibu kekurangan nutrisi dan juga mengalami tekanan. Ibu juga perlu memahami konsep Demand & Supply di mana susu ibu akan terus terhasil (Supply) selagi ada rangsangan(Demand) sama ada melalui ‘direct feeding’ atau pam.
           Gaya hidup semasa yang kadangkala menyukarkan ibu untuk mendapat nutrisi lengkap melalui pemakanan seharian selain tekanan yang tinggi di tempat kerja boleh mempengaruhi penghasilan susu ibu. Jadi, ramai ibu yang beralih kepada vitamin tambahan bagi membantu meningkatkan tahap kesihatan mereka. Pengambilan vitamin tambahan ini tidak akan menambahkan susu ibu tetapi meningkatkan tahap kesihatan ibu ke tahap optimum. Bila badan ibu sihat dan cukup nutrisi, barulah penghasilan susu meriah kan. Dibawah adalah 6 vitamin penting yang seorang perlukan untuk memastikan tahap kesihatan mereka berada pada tahap optimum.
Ringkasnya...
       Kesemua set vitamin diatas adalah makanan lengkap untuk ibu yang sedang mengandung mahupun yang sudah bersalin kerana untuk mendapatkan bayi yang sihat, ibu haruslah sihat terlebih dahulu dan set vitamin Shaklee ini boleh membantu ibu mendapatkan kesihatan yang optimum seterusnya bayi yang sihat dan pandai INSYAALLAH.. 
     Untuk yang beragama Islam pula jangan lupa memohon doa pada ALLAH kerana kita hanya boleh berusaha dan segala yang terjadi adalah dengan IZINNYA. Saya share juga amalan2 yang sangat baik semasa sedang mengandung..Usaha, Doa dan Tawakkal pada ALLAHINSYAALLAH.:-)
DOA
  1. Surah Ali 'Imran, 8-9  : Doa memohon zuriat yang baik
  2. Surah Ibrahim, 40-41 : Doa agar anak mengerjakan solat

SURAH AL-QURAN
  1. Surah Yusuf - Anak cantik rupa dan akhlak
  2. Surah Lukman - Anak cerdik akal dan jiwa
  3. Surah Yassin - Untuk ketenangan hati
  4. Surah Toha - Semoga anak lembut hati
  5. Surah At-Taubah - Membersih jiwa
  6. Surah An-Nahl - Peroleh anak berdisiplin
  7. Surah Hujurat - Untuk perbanyak susu ibu dan anak berhati2

Oh sebelum terlupa, kawal tekanan diri dan selalu tersenyum.Ingat setiap masalah adalah ujian dari ALLAH.:-)

BERMINAT , SILA PM SAYA ATAU CALL 016-2289060

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

10 TIP MENAMBAH AIR MANI

TENTANG SAYA